W zdrowym ciele, zdrowy duch!

Naukowcy z Instytutu Żywności i Żywienia ostrzegają, że powinniśmy spożywać przynajmniej pięć porcji warzyw lub owoców dziennie. Nie chodzi o to, by dieta składała się z samych roślin, ale o to, by była w taki sposób zbilansowana, by nie zabrakło w niej niezbędnych nam do życia witamin i owoców. Pora jesienna czy zimowa są dla nas szczególnie trudnymi, ponieważ to właśnie wtedy potrzebujemy więcej wartości odżywczych oraz nawodnienia.

Latem, nasza skóra, jak i całe ciało zostaje dogłębnie odżywione, ponieważ nie tylko jest sezon na warzywa i owoce, ale przede wszystkim nasza skóra, jak i organizm jest wystawiona na działanie promieni słonecznych. Zimą, gdy dni są krótsze, tych promieni słonecznych jest znacznie mniej, dlatego w inny sposób musimy radzić sobie z pozyskiwaniem wartości odżywczych i energii. W przeciwnym razie, może okazać się, że będziemy cierpieć na anemię czy awitaminozę, a z czasem konsekwencje mogą być jeszcze poważniejsze. Tymczasem, problemu można pozbyć się całkowicie, jeśli zadbamy o szklankę świeżego soku, wyciśniętą z warzyw czy owoców.

rzodkiew

Osoby czujące, że potrzebują wzmocnienia lub po prostu nie mają na nic sił, powinny zastanowić się nad tym, czy ich odporność nie jest osłabiona. Jak wcześniej wspomniano, w okresie jesienno-zimowym, jest ona szczególnie narażona na działanie czynników zewnętrznych. Właśnie z tego powodu, warto stawiać na wcześniej wspomniane soki. Ze względu jednak na fakt, że mamy do wyrobu szeroki wybór składników, powinniśmy dopasowywać je do swoich potrzeb. W przypadku problemów z układem odpornościowym, dobrym pomysłem byłoby postawienie na paprykę, pomidory, oliwę z oliwek oraz rukiew wodną – taka mieszanka z całą pewnością mogłaby pomóc.

Przed czym mogłaby ochronić nas powyższa mieszanka?

Przede wszystkim przed przeziębieniem i grypą, która co sezon zmusza nas do spędzania kilku dni w łóżku w otoczeniu chusteczek higienicznych i soku malinowego. Mogą pojawić się również inne wirusy i bakterie, na które jesteśmy szczególnie narażeni, kiedy nie mamy zapewnionej niezbędnej dawki witamin na każdy dzień. Sok ze świeżych warzyw i owoców mógłby stanowić świetne źródło witamin, tym bardziej, że wszelkie wartości w nich zawarte są naturalne i bez przeszkód się przyswajają.

wyciskany sok

Papryka ma w sobie mnóstwo witaminy C, która jest świetnym antyoksydantem. Poprawia nie tylko odporność naszego organizmu, ale także koloryt skóry. Pomidor natomiast zawiera w sobie likopen, a więc substancję odpowiadającą za przeciwdziałanie nowotworom. W oliwie z oliwek znajduje się mnóstwo witamin K oraz E, kolejnych składników budulcowych, odpowiadających za odporność naszego organizmu. Sok będzie więc stanowił nie tylko ochronę przed chorobami, ale także wsparcie w razie jej występowania.

W jaki sposób przygotować sok?

Do przygotowania soku będziemy potrzebować jednej papryki, jednego pęczka rukwi wodnej, czterech pomidorów oraz łyżeczki oliwy z oliwek. Wszystkie z warzyw należy obrać i oczyścić – zwłaszcza paprykę z nasion. Następnie, dodając oliwy z oliwek, należy włożyć ją do wyciskarki. Najlepiej do tego nadaje się wyciskarka ślimakowa do soków. Sok powinien być jednak pity codziennie.